Een goede werkomgeving door Health, Activity en Image (HAI)

Datum: 5 jun 2020

Een goede werkomgeving door Health, Activity en Image (HAI)

Wij helpen organisaties bewuste keuzes te maken vanuit onze expertise gebieden, zodat ze een betere werkomgeving krijgen. Dit doen we door onze klanten te inspireren. Zo klinkt de missie van Officious. Wij inspireren onze klanten aan de hand van de uitgangspunten:

  • Health
  • Activity
  • Image

In deze blog gaan we deze uitgangspunten stuk voor stuk uitdiepen, zodat u ontdekt wat we voor u kunnen betekenen. En natuurlijk willen we u graag inspireren.

Wij helpen organisaties bewuste keuzes te maken vanuit onze expertise gebieden, zodat ze een betere werkomgeving krijgen.

Hoe draagt Officious bij aan een goede werkomgeving?

Of het nu gaat om een werk,- leer- of zorgomgeving; Officious inspireert graag in de diverse mogelijkheden. Elk advies is volledig afgestemd op de klant, de ruimte en het werk dat daar plaatsvindt. Een greep uit onze extra mogelijkheden:

  • Officious – fun. Elke kwartaal brengen we een afwisselend assortiment aan attributen bij u langs die ontspanning en vermaak bevorderen. Het ‘oude’ nemen we natuurlijk weer mee. Voorbeelden van de attributen zijn: tafeltennis-spel, tafelvoetbal-spel, dartbord, dambord, etc. Laat u verrassen door de diversiteit en mogelijkheden.
  • Officious – active. Elke kwartaal brengen we een afwisselend assortiment bij u langs aan attributen die beweging stimuleren. Denk hierbij aan: een deskbike, zitbal, balans zithulp, etc. Ook hierbij geldt: laat u verrassen door de diversiteit en mogelijkheden.
  • Delicious Officious. We bieden de mogelijkheid voor een inspiratiesessie tot 10 personen in onze showroom. Terwijl jullie brainstormen over hoe de inrichting gaat bijdragen aan het behalen van jullie doelen, zorgt kok Kor ervoor dat de inwendige mens verzorgd wordt. Dit kan zowel een volledige maaltijd als een heerlijke borrel zijn. Natuurlijk kunnen wij daarbij een aftrap verzorgen waarbij we u inspireren met de mogelijkheden.
Goede werkomgeving

Health; een gezonde werk-, leer- of zorgomgeving

Een gezonde werkomgeving is belangrijk. Dat kunnen we zo stellen, zonder dat we daaraan toelichting hoeven te geven. We weten namelijk allemaal wat de impact van een ongezonde werkomgeving is op het lichamelijk en/of geestelijk welzijn van mensen. Als directeur of manager weet je de kosten die een zieke werknemer met zich meedraagt. Het is ook niet zomaar dat de overheid wetten heeft gemaakt die toezien op goede arbeidsomstandigheden. Nu we met elkaar meer thuiswerken, is het van belang om aandacht te besteden aan de thuiswerkplek.

Hoe zorg je voor een gezonde werkomgeving?

Wat is dan precies een gezonde werkomgeving? We kunnen in het kort stellen dat een gezonde werkomgeving een omgeving is waarin mensen prettig, efficiënt en veilig kunnen werken. Daarbij zijn diverse factoren van belang. Misschien denkt u direct aan de licht- en luchtkwaliteit, maar er zijn veel meer punten die bijdragen aan een gezonde werkomgeving. Denk bijvoorbeeld aan:

  • (gratis) fruit op werk aanbieden
  • een fitnessruimte op het werk
  • diverse (luchtzuiverende) planten of zelfs een volledige ‘groene muur’
  • een out-of-the-box-inspiratieruimte zoals een schommelpark
  • een interactieve vloer die ontspanning bevordert. Een voorbeeld van zo’n vloer vindt u hier. Dit soort vloeren is eenvoudig te realiseren en ook in te zetten als digiwand. Het is zowel interessant voor verzorgingstehuizen, als voor kantoren.

Middelen die natuurlijk ook bijdragen aan gezonde werknemers zijn:

  • een goed klimaat; daaronder vallen luchtkwaliteit, temperatuur, licht, daglicht en uitzicht, geluid en akoestiek.
  • een goede inrichting van de werkplek; een goede werkplek is afhankelijk van de volgende factoren:
    Bereikbaarheid. Alle gedeeltes van werkplekken en ruimten moeten op de momenten dat de taakuitvoering dat vereist voldoende gemakkelijk te bereiken zijn. Plekken en ruimten moeten ook gemakkelijk te onderhouden en schoon te maken zijn.
    Bruikbaarheid. De werkplekken en ruimten moeten op ergonomisch verantwoorde wijze door de medewerker(s) te gebruiken zijn voor het uitvoeren van de taken, waarvoor ze ontworpen zijn.
    Bedienbaarheid. De bedieningsmiddelen, informatiepunten en de samenhang daartussen moeten afgestemd zijn op de mens en de uit te voeren taken.
    Comfort. Om prettig en productief te kunnen werken dienen de ruimten en faciliteiten ook aantrekkelijk te worden vormgegeven (belevingswaarde).
  • de veiligheid is gewaarborgd; de juiste maatregelen zijn genomen waardoor een werknemer met zo min mogelijk risico’s zijn werk kan uitvoeren.
  • de hygiëne is gewaarborgd; u begrijpt dat een werkplek pas gezond is als hij schoon en hygiënisch is.
  • de werkomgeving is ingericht op de activiteiten die er plaatsvinden; hierop gaan we dieper in onder Activity.
  • de vitaliteit van de werknemer wordt ondersteund door het interieur; voor de gezondheid van de werknemer is het van belang dat hij de mogelijkheid heeft om tot rust te kunnen komen. Hij of zij kan niet de hele dag onder spanning staan. Een uitnodigende kantine of ontspannings-/fun-ruimte maakt het nemen van een rustmoment mogelijk. Meer informatie over de vereisten van een goede werkomgeving, gespecialiseerd per beroepsgeroep, vindt u hier. 
Gezonde werkomgeving

Activity; de inrichting van de werkomgeving is afgestemd op de gewenste activiteiten die er plaatsvinden.

Wilt u de optimale productiviteit en effectiviteit van medewerkers mogelijk maken? Dan is het van belang dat u nadenkt of de werkomgeving faciliteiten biedt voor alle activiteiten die er moeten plaatsvinden. Een goede inrichting heeft productiviteit tot gevolg, zonder dat het een doel op zich is.

U begrijpt dat de voorwaarden voor een effectieve werkomgeving per werknemer verschillen. Om te beoordelen welke voorwaarden dat zijn, breng je per werknemer de werkzaamheden in kaart. Denk bij activiteiten aan;

  1. (effectief) werken
  2. samenwerken
  3. telefoneren
  4. ontspannen

Welke werkomgeving draagt bij aan effectief werken?

Kantoren zijn gedurende de afgelopen jaren veranderd in kantoortuinen. En juist die kantoortuinen, hoe mooi ook, zorgen voor veel problemen als overprikkeling, vermoeidheid, stress en zelfs burn outs (lees hier meer over de nadelen van kantoortuinen). Niet bepaald effectief dus, zo’n kantoortuin. Vanzelfsprekend draagt een prikkelarme werkomgeving bij aan de effectiviteit. Om een prikkelarme werkomgeving tot stand te brengen kun je denken aan scheidingswanden op of rond de bureaus of een ruimte waarin men zich even kan terugtrekken. Ook het binnen handbereik zijn van de benodigde kantoorartikelen en apparatuur draagt bij aan effectiviteit.

 

Werkplek en vergaderruimte reserveren

Nu we met gepaste hygiëne-maatregelen weer (gedeeltelijk) op kantoor werken, hebben we diverse soorten oplossingen voor het reserveren van werkplekken en vergaderruimtes. Het registreringssysteem is te realiseren via Outlook en Google, waardoor gebruik kan worden gemaakt van bestaande oplossingen. Dit systeem is zo in te vullen dat men bij het reserveren specifieke voorwaarden kan aangeven, waarna het systeem de best passende werkplek of vergaderruimte voorstelt. Ook kan dit systeem aanhaken op bestaande digitale schermen zodat ook looproutes kunnen worden weergegeven. Wilt u meer hierover weten, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Audiovisueel. 

Welke werkomgeving draagt bij aan optimaal samenwerken?

Voor diverse functies is samenwerking onmisbaar. Zo zitten medewerkers van de Sales-afdeling vaak bij elkaar, zodat ze direct hun vragen aan elkaar kunnen stellen. Bij creatieve beroepen is samenwerking vaak een moment waarbij je gezamenlijk brainstormt. Dat vraagt om een andere invulling dan constante samenwerking. Daarbij kan een aparte plek in dezelfde of een andere ruimte worden gemaakt die geoptimaliseerd is op samenwerken. Diverse audiovisuele toepassingen kunnen een enorme bijdrage leveren aan bijvoorbeeld een brainstorm of aan samenwerken op afstand.

Welke werkomgeving draagt bij aan optimaal telefoneren?

Als u veel telefoneert is het van belang de werkomgeving daarop aan te passen. Vanzelfsprekend is een goede geluidswering en akoestiek dan belangrijk, zowel voor de telefonerende medewerker, als de persoon aan de andere kant van de lijn én de collega’s. Ook zijn er diverse toepassingen zoals een koptelefoon met noise cancelling, waardoor het telefoongesprek niet gehinderd wordt door omgevingsgeluiden. Zo zijn er diverse toepassingen op het gebied van inrichting én kantoorartikelen die bijdragen aan een optimale werkomgeving waarin veel getelefoneerd wordt.

Welke werkomgeving draagt bij aan ontspanning?

Wellicht dat u allereerst denkt: “Hoezo moet een werkomgeving bijdragen aan ontspanning? Een werkomgeving is om te werken, en niet om te ontspannen.” Daarom lichten we dit graag toe. We beginnen met een een bekend spreekwoord: de boog kan niet altijd gespannen zijn. Zo is dat, vanzelfsprekend, ook met mensen. Er zijn diverse onderzoeken en rapporten die bevestigen dat het nodig is dat je regelmatig ontspant. En daarmee bedoelen we niet alleen buiten werktijd. Een mogelijkheid om te ontspannen en los te komen van werk draagt bij aan stressvermindering, effectiviteit en productiviteit. Een mogelijkheid om even uit te zippen, noemen we dat. Dat kan de kantine zijn, maar dat kan ook een gekaderde gedeelte in een kantoor of een speciale ruimte die erop gericht is om optimaal te ontspannen.

 

In dit rapport kunt u meer lezen over de effecten van ontspanning op de werkvloer.

goede werkomgeving

Image: de uitstraling van het bedrijf komt overeen met het gewenste imago van het bedrijf.

Het kantoor en overige bedrijfsruimtes van uw bedrijf zeggen iets over wie u als bedrijf wilt zijn. Daarmee willen we niet zeggen dat iedereen maar een nieuw kantoor moet hebben, met leren bank her en der en een plantenmuur. Ervoor kiezen om u te vestigen boven een garagebox kan ook een welbewuste keuze zijn waarmee u laat zien geen geld te ‘verspillen’ aan een te hoge huur of luxe interieur. Toch kan een met zorg gekozen interieur (en exterieur) van uw bedrijfsruimte uw imago versterken. De nadruk ligt op ‘met zorg gekozen’. Voor ieder budget is een bijpassend interieur te creëren.

Versterk de merkbeleving met digitale toepassingen

Digitale toepassingen kunnen enorm bijdragen aan de merkbeleving. Denk maar eens aan de reclame-uiting van een merk als Nike. Deze reclames zijn erop gericht om emoties los te maken. Hierdoor valt het kopen van schoenen van  Nike niet in de categorie ‘nieuwe schoenen’ , maar in de categorie ‘dankzij deze Nikes voel ik me een winnaar want dankzij deze schoenen ren ik beter/sneller’. Het raken van emoties zorgt voor een betere en langdurige merkbeleving (met als gevolg dus trouwere klanten en hogere verkoopcijfers, maar dat begrijpt u wel). Een budgettechnisch interessante manier om digitale toepassingen te gebruiken voor het versterken van de merkbeleving, is door gebruik te maken van de bestaande digitale toepassingen. Denk maar eens aan de vergader-schermen die ongebruikt hangen te wachten tot de volgende vergadering. U kunt daarop bijvoorbeeld foto’s van schilderijen, natuurfoto’s of leuke feitjes over het bedrijf laten zien. Als het maar past bij uw bedrijf.

Nog een stapje verder  gaan inspiratiewanden waarbij een stilleven tot leven komt. Stelt u zich een wand voor waarop u een rustig wuivend bos ziet. Via slim opgestelde speakers hoort u rustgevende bos-geluiden. Wat denkt u dat dat doet voor de werknemers in de ruimte en voor de bezoekers van uw kantoor? En waarschijnlijk denkt u dat dit een kostbare aangelegenheid is. Nodig ons eens uit en sta versteld van de mogelijkheden én prijzen.

Een met zorg gekozen interieur (en exterieur) van uw bedrijfsruimte kan uw imago versterken of zelfs verbeteren.

Een goede inrichting van het kantoor versterkt het imago van uw bedrijf

Dat is best een stelling… die wij hier plaatsen. Dat weten we. En toch durven we dat zo te zeggen. Laten we onszelf, Officious, als voorbeeld nemen. Stel; u bent een potentiële klant van ons. U bent op zoek naar een projectinrichter die ervoor zorg draagt voor de inrichting van uw nieuwe kantoor. Om te ontdekken of wij de partij zij die u daarbij kan helpen, maakt u een afspraak bij ons op kantoor. Bij aankomst ontdekt u dat we gevestigd zijn in een monumentaal pand. En dat elke ruimte waar u doorheen loopt, illustreert wat inrichting voor een ruimte en voor uw personeel kan doen. Zonder dat wij daaraan woorden hoeven te geven. Wat doet dat met het beeld dat u van ons heeft? U begrijpt wat we hier duidelijk proberen te maken ;-).

Een goede werkomgeving voor u

Wat bijdraagt aan een goede werkomgeving voor u en uw werknemers, ontdekken we graag tijdens een gesprek. Onze expertise is zowel projectinrichting, als zorginrichting, audiovisuele toepassingen én kantoorartikelen. Kortom; een veelzijdig pakket! Kom langs in onze showroom of nodig ons uit voor een gesprek. Wij helpen u graag bewuste keuzes te maken, zodat u een betere werkomgeving krijgt.

Deel dit nieuws