Gezondheid op de werkvloer – 10 tips!

Datum: 8 jan 2018

Gezondheid op de werkvloer – 10 tips!

Wil jij een gezondere levensstijl bewerkstelligen? Wij hebben een aantal tips die jou kunnen helpen om dit door te voeren tot aan je werkplek. Aangezien je hier veel tijd doorbrengt, is het essentieel dat je hier ook een aantal nieuwe dingen aanwent.

  • Zet je printer op een centrale plek, zodat je even van je werkplek moet om het printje op te halen, of je document te scannen. Regelmatig je benen strekken is onder andere goed voor je bloedsomloop. Gebleken is dat veel zitten, zeer slecht is voor de gezondheid. Lees hier meer over wat lang zitten met je lichaam kan doen.
  • Geen zit/sta werkplek? Werk je met een laptop, en staan je werkzaamheden het toe? Werk eens voor de afwisseling staand achter een kast of aan een statafel.
  • Neem je genoeg rust? Ontspanning is enorm belangrijk voor je vitaliteit. Neem je pauze, en eet bij voorkeur niet achter je bureau. Probeer echt even de tijd te nemen om gezond te eten, en laadt zo je energie weer op.
  • Ga wandelen! Dit kun je tijdens je lunchpauze doen als ontspanning. De beweging en frisse lucht zullen je zeker goed doen! Een wandeling kan, naast dat het erg gezond is, ook heel effectief zijn. Mocht je tijdens een overleg geen computer nodig hebben, is dit ook een uitkomst. Vergeet niet na de wandeling je actiepunten te noteren.
  • Pak vaker de trap in plaats van de lift.
  • Mocht je een snoeppot op je bureau hebben staan, is het uiteraard beter om deze weg te halen. Meestal eet je namelijk uit gewoonte en niet omdat je trek hebt. Eventueel zou je de snoeppot kunnen vervangen door een fruitschaal.
  • Drink voldoende water. Streef ernaar om ten minste 1,5 liter water op een dag te drinken. Dit doet je lichaam erg goed en zorgt ook voor meer beweging, doordat je vaker naar het toilet moet. Bovendien is water een gezond alternatief voor zwarte thee en koffie. Voeg stukjes fruit toe aan het water om het wellicht iets aangenamer te laten smaken.
  • Kort overleg met je collega? Probeer dan niet te bellen, maar loop even naar hem/haar toe.
  • Naast rust is een mate van fun op de werkvloer ook bevorderend voor je productiviteit. Zeker als je collega’s deelgenoot maakt. Wij hebben bijvoorbeeld een competitie basket schieten.
  • Heb je behoefte aan een stok achter de deur? Deel jouw doelen dan met collega’s. Zij zullen je hier vast regelmatig aan herinneren, wat jou kan helpen om het vol te houden.

De hierboven genoemde tips zijn enkele voorbeelden die geen investering met zich mee brengen. Het meest effectief is overigens dat je niet alles in één keer wilt aanpakken. Neem eerst één stap. Als die na een aantal keren vanzelfsprekend is, neem dan de volgende stap. Belangrijk is dat je omgeving aanpast, waardoor je gedwongen wordt de stapjes automatisch te nemen.

Wil je op gebied van gezond werken jouw kantooromgeving naar een next level brengen? Dan adviseren wij graag vrijblijvend welke mogelijkheden specifiek bij jouw organisatie passen. Neem gerust contact met ons op!

Deel dit nieuws